Jak s aplikací OrgPad měníme výuku lékařské mikrobiologie

Jan Bobek

1. lékařská fakulta, Ústav lékařské mikrobiologie

Jak studentům a studentkám medicíny zpřístupnit složité diagnostické postupy tak, aby je nejen pochopili, ale také si je lépe osvojili? Na Ústavu lékařské mikrobiologie 1. LF UK jsme se rozhodli vyzkoušet digitální aplikaci OrgPad, která umožňuje vytvářet interaktivní myšlenkové mapy. Díky ní jsme připravili výukový materiál pro identifikaci bakterií, který si mohou studující prohlížet kdekoliv – z počítače, tabletu nebo mobilu.

Stačí vyhledat adresu: orgpad.info/s/bacteria.

Proč OrgPad?

Identifikace bakterií v klinické laboratoři je proces plný dílčích rozhodnutí a testů. Dříve se studenti a studentky museli spoléhat na stručné plakáty vyvěšené v laboratořích, které nebylo možné snadno používat mimo výuku. Hledali jsme proto digitální nástroj, který by umožnil interaktivní a názorné vedení krok za krokem. A našli jsme jej v aplikaci OrgPad.

OrgPad je česká webová aplikace vyvíjená manželi Kamilou a Pavlem Klavíkovými. Umožňuje tvořit myšlenkové mapy na jakékoli téma doplněné o texty, obrázky, internetové odkazy, videa či zvuky. Tyto mapy lze využít při přednáškách i pro samostudium a dají se sdílet online. Důležité je, že vytvořenou mapu lze neustále aktualizovat. Díky tomu se z OrgPadu stává flexibilní prostor pro výuku, který roste a vyvíjí se spolu s potřebami studujících i vyučujících.

Co jsme vytvořili

V OrgPadu jsme připravili rozsáhlou elektronickou mapu fenotypové identifikace klinicky významných bakterií. Každý uzel představuje konkrétní rozhodnutí či test, takže studující mohou procházet diagnostickým procesem podobně, jako by skutečně pracovali v laboratoři. Mapu jsme obohatili multimediálním obsahem, aby bylo učení přehlednější a více názorné.

Jak materiál vylepšujeme

Výuková mapa je již připravená a dostupná online na adrese: orgpad.info/s/bacteria. Nespokojili jsme se však s první verzí a obsah průběžně rozšiřujeme a reagujeme na připomínky od studujících či pedagogů a pedagožek. Na základě zpětné vazby jsme například sjednotili vizuální podobu, barevně odlišili výsledky testů, a upravili celkový vzhled tak, aby celá mapa působila kompaktnějším dojmem. Připravili jsme také online dotazník určený studujícím i vyučujícím, jehož prostřednictvím nyní sbíráme zpětnou vazbu. Zkušenosti, postřehy a hodnocení respondentů nám umožní výukový materiál dále rozvíjet a přizpůsobovat tak, aby co nejlépe odpovídal potřebám uživatelů.

Co to přináší studujícím i vyučujícím

OrgPad pomáhá sjednotit kvalitu výuky mezi různými vyučujícími, včetně nových kolegů. Studující se mohou k materiálům vracet kdykoli a odkudkoli – nejen v laboratoři, ale i při domácí přípravě či na cestách. Pro nás jako vyučující je velkou výhodou možnost obsah kdykoli aktualizovat a přizpůsobovat. Aplikaci lze navíc využít i jinde – nejen v dalších oblastech lékařské mikrobiologie, ale i v jiných předmětech na všech stupních vzdělávání.

Co plánujeme dál

V následujících měsících budeme sbírat zpětnou vazbu od studujících i kolegů a kolegyň a vyhodnocovat efektivitu nového přístupu pomocí připraveného dotazníku. Naším cílem je ukázat, že aplikace OrgPad dokáže zlepšit kvalitu vzdělávání nejen v oblasti mikrobiologie, ale také v dalších oborech či výzkumných projektech.

Poděkování

Nejvyšší zásluhu na přípravě identifikačních schémat pro praktickou výuku Lékařské mikrobiologie má paní MUDr. Václava Adámková, Ph.D., primářka Klinické mikrobiologie a ATB centra ÚLBLD 1.LF UK a VFN, společně se svým týmem. Paní primářka laskavě umožnila převedení těchto schémat do elektronické podoby a aktivně se podílela na odborné kontrole při tvorbě interaktivní mapy v aplikaci OrgPad.

Přejít nahoru