Úvod
Co můžeme v programu očekávat?
Zahájení, cíle vzdělávacího programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komunikace.
Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ
Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole?
Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategorizace pojetí vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory a příklady dobré praxe.
Efektivní vyučování na vysoké škole
Umění vysvětlovat a umění ukazovat
Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učení z praxe, reflexe praktické zkušenosti.
Zajišťování prostředí pro učení
Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité
Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikace, příklady a výzkumná zjištění.
Motivace
Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit
Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace studujících.
Aktivní učení
Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky?
Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujících, vedení efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škole.
Plánování výuky
Jak správně nastavit výsledky učení a jak podle nich dobře naplánovat svoji výuku?
Způsoby plánování hodiny i celého předmětu. Pravidla a nastavení vzájemného fungování. Rozdíl semináře a přednášky.
Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení
Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi?
Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady činností vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli předmětu, hodnocením výsledků učení studujících a průběhem výuky.
Porozumění náročným výukovým situacím
Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studujícími?
Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu
Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít?
Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Reflexe a evaluace programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, závěrečné kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností.