„Neplánovat výuku znamená plánovat neúspěch,“ píše G. Petty v své knize Moderní vyučování, což ukazuje na důležitost pečlivého a strategického plánování, aby studující mohli dosáhnout očekávaných výsledků.

Tento kurz vás provede klíčovými kroky k plánování efektivní výuky. Naučíte se, jak správně definovat výsledky učení, vybrat vhodné výukové aktivity a naplánovat výuku tak, aby podporovala dosažení těchto výsledků. Účastníci se seznámí s různými strategiemi pro vytváření efektivní výuky, které nejen sladují výsledky učení, výukové aktivity a metody hodnocení, ale také podpoří udržení pozornosti studujících a zvýší jejich motivaci k učení. Účastníci budou diskutovat o tom, jak strukturovat výuku způsobem, aby byla co nejefektivnější, od úvodního zahájení přes hlavní část výuky až po závěrečné shrnutí.

Během kurzu se pokusíme odpovědět na následující otázky:

  • Jak definovat výsledky učení?
  • Jak vybrat výukové aktivity, které jsou sladěny s výsledky učení?
  • Jak vybrat výukové aktivity, které jsou sladěny s metodami hodnocení?
  • Jak plánovat lekce, aby byly efektivní a podporovaly učení studujících?
  • Jak strukturovat informace, aby nedocházelo k přetížení studujících?

Výsledky učení:

Po absolvování workshopu budou účastníci schopni:

  • formulovat výsledky učení, které jsou konkrétní a měřitelné;
  • navrhnout výukové aktivity, které jsou v souladu s definovanými výsledky učení a podporují aktivní zapojení studujících;
  • navrhnout výukové aktivity, které jsou v souladu s plánovanými metodami hodnocení;
  • strukturovat hodinu tak, aby podporovala proces učení, udržela pozornost studujících a minimalizovala kognitivní zatížení

Kompetence rozvíjené v programu:

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky), pilíře 2 (Vedení výuky) a pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • 1.2. Vyučující stanoví výsledky učení pro svůj předmět jako celek i pro jeho jednotlivé vyučovací jednotky a volí vhodný způsob ověřování jejich naplnění. 
  • 1.3. Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.  
  • 2.1. Vyučující motivuje studující, aby si osvojili kompetence, které jsou pro daný předmět stanoveny. 
  • 2.3. Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení. 
  • 2.6. Vyučující sleduje účelné využívání času výuky a dokáže reagovat na vývoj neočekávaných situací. 
  • 4.1. Vyučující vyhodnocuje, nakolik se podařilo dosáhnout očekávaných výsledků učení v daném předmětu i v jednotlivých vyučovacích jednotkách. 

Lektor:

Mgr. Bartłomiej Wróblewski

Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.

Přejít nahoru