Paedagogium na University of Maryland, Baltimore County

Návštěvy zahraničních univerzit jsou příležitostí nejen k získání nových zkušeností, ale také k prohloubení spolupráce s významnými partnery. Tento měsíc se tři členové Paedagogia Univerzity Karlovy – David Hurný, Bartłomiej Wróblewski a Milada Teplá – vydali na University of Maryland, Baltimore County (UMBC) v USA. Na tuto návštěvu cestovali společně s Kateřinou Oleksíkovou, ředitelkou odboru pro kvalitu na Masarykově univerzitě, a Monikou Šumberovou, kancléřkou Ostravské univerzity.

Cílem této cesty bylo prohloubení spolupráce s dr. Sarah Leupen, která na UMBC dlouhodobě působí a s níž na Univerzitě Karlově intenzivně spolupracujeme na přípravě nového kurzu zakončeného mikrocertifikátem. Tento kurz, zaměřený na odborníky v oblasti pedagogických kompetencí, si klade za cíl posílit expertní kapacity v České republice a podpořit šíření inovativních přístupů ve vysokoškolském vzdělávání. Významnou roli v přípravě této návštěvy sehrála také členka Paedagogia MUDr. Anna Malečková, Ph.D., která na UMBC aktuálně působí v rámci Fulbrightova stipendia. Společně se Sarah Leupen pracuje na výzkumném projektu zaměřeném na competence-based education ve vysokoškolském vzdělávání STEM oborů. Oběma kolegyním patří naše upřímné poděkování za vynikající organizaci návštěvy.

Naší hlavní motivací bylo nejen upevnit stávající vazby, ale také získat inspiraci pro rozvoj pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově. Tato návštěva nám poskytla cenné podněty a ukázala, jakým směrem se může vzdělávání na vysokých školách ubírat.

Kampus jako živoucí komunita

UMBC nás okouzlila hned na první pohled. Univerzitní kampus je funkčním prostorem pro výuku a současně také živoucí komunitou, kde studující tráví čas studiem i budováním mezilidských vazeb a vytvářením pocitu sounáležitosti. Moderní a prostorné budovy, zelené plochy a široká nabídka míst k odpočinku či skupinové práci vytvářejí ideální podmínky pro studium i rozvoj neformálních vztahů mezi studujícími.

Inspirace z výuky

Během návštěvy jsme se zúčastnili několika hodin výuky. Nadchla nás nejen pečlivá příprava vyučujících, ale také propojenost jednotlivých předmětů v rámci studijních programů. Jasně formulované výsledky učení, na nichž je výuka postavena, jsou zde samozřejmostí. Neméně inspirativní byl způsob, jakým jsou implementovány strategie aktivního učení. Ty nejsou využívány pouze v malých seminárních skupinách, ale i ve výuce s 80–90 studujícími. K tomu přispívá nejen promyšlená metodika, ale také kvalitně vybavené učebny, které umožňují flexibilní uspořádání pro skupinovou práci – například přenosné kulaté stoly, tabule a monitory pro jednotlivé pracovní skupiny.

Další zajímavostí je model tzv. teaching assistants (TAs) – studujících vyšších ročníků, kteří během výuky podporují a facilitují práci svých mladších kolegů. Vyučující připravují TAs ještě před začátkem semestru, aby přesně věděli, jaká je jich role ve třídě a jak správně poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu. Tento model je na UMBC běžnou praxí a zároveň je finančně podporován vedením univerzity. Zásadní je, že přináší výhody všem zúčastněným: vyučující získávají podporu při organizaci výuky, TAs rozvíjejí své pedagogické a komunikační dovednosti a mladší studující profitují z individuálního přístupu
a lepšího pochopení látky.

Tento koncept by mohl být inspirací i pro české vysoké školy. Jsme však na jeho zavedení připraveni? Nebo nám stále něco chybí? „Na českých univerzitách toto zatím není běžné, ale pevně věřím, že si brzy uvědomíme obrovský potenciál zapojování studujících do výuky,“ říká členka platformy Paedagogium, MUDr. Anna Malečková, Ph.D., která již několik let úspěšně spolupracuje se svými TAs na Lékařské fakultě v Plzni.

Faculty Development Center: Podpora pedagogických kompetencí

Dalším významným bodem návštěvy bylo setkání s týmem Faculty Development Center, které se na UMBC věnuje podpoře pedagogických kompetencí vyučujících. Toto centrum nabízí široké spektrum aktivit – od workshopů až po individuální konzultace či mentoring při implementaci inovativních výukových metod. Z jejich přístupu jsme načerpali mnoho inspirace a věříme, že se nám podaří navázat dlouhodobou spolupráci.

Jednou z aktivit tohoto centra jsou tzv. Faculty Learning Communities (FLCs), přičemž slovo „faculty“ se v tomto kontextu nevztahuje na fakultu jako organizační jednotku, ale na skupinu lidí napříč celou univerzitou. Tyto komunity na UMBC jsou malé interdisciplinární skupiny vyučujících, kteří se scházejí pravidelně během celého akademického roku, aby spolupracovali na konkrétním pedagogickém tématu. Každá komunita se zaměřuje na určitou oblast, například aktivní učení, zpětnou vazbu nebo efektivní využití technologií ve výuce, přičemž cílem je zlepšování výukových praktik a sdílení osvědčených postupů. Členové dostávají finanční podporu od vedení univerzity, mají přístup k odborným zdrojům a výsledky své práce často prezentují na konferencích nebo implementují do výuky.

Dr. Sarah Leupen k benefitům FLCs uvedla: „(…) vytvářejí bezpečný prostor pro otevřenou výměnu názorů a společné hledání řešení pedagogických výzev. Díky této spolupráci vyučující rozvíjejí své dovednosti a získávají nové podněty, které přímo obohacují jejich výuku.“ Na základě získané inspirace budeme o zavedení tohoto konceptu uvažovat i na Univerzitě Karlově.

Motivace pro další práci

Z návštěvy UMBC si odvážíme nejen nové kontakty a zkušenosti, ale také motivaci k dalšímu rozvoji pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově. Aktivní učení, propojenost výsledků učení a vytvoření bezpečného a podnětného prostředí pro studující a vyučující jsou přístupy, které můžeme a chceme dále rozvíjet i v českém akademickém prostředí. Těšíme se, až budeme moci nové poznatky sdílet s kolegy a kolegyněmi na UK.

Přejít nahoru