Univerzity by měly připravovat absolventy, kteří umí efektivně řešit komplexní problémy. K dosažení tohoto cíle je klíčové volit efektivní výukové metody a podporovat aktivní zapojení studentů do výuky. Výzkumy totiž dlouhodobě potvrzují, že pasivní naslouchání nestačí. Studující by měli během výuky číst, psát, diskutovat a řešit problémy. To nejen zvyšuje jejich aktivitu ve výuce, ale i rozvíjí vyšší úrovně myšlení – analýzu, syntézu či hodnocení – a klíčové přenositelné dovednosti. Účinné výukové strategie jsou proto stejně důležité jako kvalitní obsah.

Během workshopu společně prozkoumáme následující otázky:

  • Co je to aktivní učení a jaké jsou jeho přínosy i omezení?
  • Jak mohu aktivizovat své studující během přednášky či semináře?
  • Které výukové strategie podporují aktivní učení a jak je využít efektivně?

Výsledky učení:

  • Účastníci definují principy aktivního učení a využijí je k reflexi a zlepšení vlastní výukové praxe,
  • Účastníci rozliší nižší a vyšší úrovně kognitivních schopností dle Bloomovy taxonomie a naučí se je zohlednit při navrhování a realizaci výukových aktivit zaměřených na aktivní zapojení studujících,
  • Účastníci vyberou vhodné strategie aktivního učení pro různé velikosti skupin s důrazem na praktické využití jak v malých, tak ve větších skupinách,
  • Účastníci kriticky zhodnotí výhody a nevýhody problémové výuky a modelu „peer instruction“. 

Kompetence rozvíjené v programu:

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky) a do pilíře 2 (Vedení výuky) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • (Pilíř 1) Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
  • (Pilíř 2) Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
  • (Pilíř 2) Vyučující vede studující k přijímání odpovědnosti za vlastní učení.

Lektor:

Mgr. Bartłomiej Wróblewski

Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.

Přejít nahoru