V rámci workshopu budeme společně diskutovat základní principy flexibilního učení a přemýšlet nad možnostmi přípravy vzdělávacích programů, které studujícím umožňují různou míru flexibility.

Kterými strategiemi učení může každý vyučující zvýšit flexibilitu učení svých studujících? V čem je možné vzdělávání přizpůsobit potřebám studujících a kde je potřeba nastavit jasné mantinely? Jaká míra flexibility může zvýšit studijní úspěšnost studujících a jaká už je naopak kontraproduktivní? Jaké jsou trendy v tomto směru ve světě a v České republice? To vše jsou otázky, kterých se dotkneme a na které budeme společně hledat odpovědi.

Workshop je určen pro všechny, kteří chtějí přemýšlet nad cestami, jak otevřít rozmanité vzdělávací příležitosti různým cílovým skupinám. Prosím, počítejte s Vaším aktivním zapojením během workshopu a uplatněním konceptu BYOD (Bring Your Own Device). Přineste si proto prosím s sebou mobilní telefon, tablet nebo notebook, při workshopu je budeme využívat.

Výsledky učení:

Po absolvování workshopu budou účastníci schopni:

  • vysvětlit principy flexibilního učení;
  • popsat rozdíly v přípravě a realizaci různých flexibilní forem vzdělávání;
  • uvést příklady efektivního využití digitálních technologií ve vzdělávání.

Odborné dovednosti:

  • připravit a realizovat vzdělávací program založený na flexibilních formách vzdělávání;
  • citlivě reagovat na různorodé potřeby heterogenní skupiny studujících;
  • vybrat vhodné digitální technologie pro podporu flexibility konkrétního vzdělávacího programu.

Kompetence rozvíjené v programu:

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky), do pilíře 2 (Vedení výuky) a do pilíře 6 (Podpora výuky prostřednictvím digitálních technologií) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • (Pilíř 1) Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
  • (Pilíř 2) Vyučující vede výuku, která respektuje různorodost studujících.
  • (Pilíř 6) Vyučující smysluplně a efektivně zapojuje do výuky digitální technologie.
  • (Pilíř 6) Vyučující dokáže vytvořit e-learningovou oporu pro svůj předmět a efektivně ji používat.
  • (Pilíř 6) Vyučující efektivně vyučuje distančním způsobem.

Lektor:

doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D.

Lucie Rohlíková působí na Západočeské univerzitě v Plzni, kde se dlouhodobě věnuje přípravě budoucích učitelů a koordinaci celouniverzitních aktivit pro podporu e-learningu a vysokoškolské pedagogiky (administrace univerzitních systémů pro e-learning, školení autorů e-learningových kurzů a studijních materiálů, školení v oblasti rozvoje pedagogicko-psychologických dovedností vyučujících, vedení týmu vysokoškolské pedagogiky, realizace univerzitních i celostátních rozvojových projektů). Flexibilním formám vzdělávání se věnuje od roku 1998 a své know-how v oblasti efektivního zajištění distančního vzdělávání poskytla v průběhu epidemie COVID-19 mnoha institucím v České republice. V roce 2023 vydala monografii Flexibilní učení a flexibilní formy vzdělávání. Za svou práci získala řadu ocenění včetně ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole.

Přejít nahoru