Jak poznat, zda studující opravdu rozumějí tomu, co vyučujeme, a jak jejich učení co nejlépe podpořit? Jak je vést k odpovědnosti za vlastní pokrok a současně mít oporu pro vlastní pedagogická rozhodnutí? Interaktivní workshop se zaměří na využití formativního hodnocení ve vysokoškolské výuce jako nástroje podpory učení, nikoli pouze kontroly znalostí.
Seznámíme se s rozdíly mezi hodnocením sumativním a formativním, objasníme principy formativního hodnocení a jeho přínosy pro studující i vyučující. Především si však vyzkoušíme konkrétní techniky a metody, které lze snadno přizpůsobit různým oborům i výukovým formátům. Součástí workshopu budou i praktické tipy na aplikace a digitální nástroje, které mohou formativní hodnocení ve výuce podpořit.

Výsledky učení

Po absolvování workshopu účastníci a účastnice:

  1. vysvětlí principy formativního hodnocení a jeho odlišnost od hodnocení sumativního;
  2. identifikují klíčové strategie a techniky formativního hodnocení využitelné ve vysokoškolské výuce;
  3. reflektují své dosavadní hodnoticí praktiky;
  4. navrhnou využití formativního prvku vhodného pro svou výuku.

Kompetence rozvíjené v programu

Program rozvíjí kompetence spadající do pilíře 3 (Zpětná vazba a hodnocení) Rámce pro efektivní výuku na UK, zejména:

3. 2. Vyučující poskytuje studujícím průběžnou a konstruktivní zpětnou vazbu, která podporuje jejich motivaci.
3. 3. Vyučující vytváří ve výuce prostředí, ve kterém je poskytování zpětné vazby nejen možné, ale i studujícími očekávané a vyžadované.
3. 4. Vyučující podporuje studující v tom, aby pracovali se svými chybami, aby je rozpoznávali, opravovali a učili se z nich.

Lektorka

Veronika Pleskotová

Veronika Pleskotová působí v Centru celoživotního vzdělávání Rektorátu Univerzity Karlovy jako specialistka na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Zaměřuje se na rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských vyučujících a podílí se na přípravě a realizaci vzdělávacích aktivit na podporu kvalitní výuky. Vyučuje také novořečtinu na Ústavu řeckých a latinských studií Filozofické fakulty UK. V minulosti působila jako vedoucí oddělení vzdělávání v Národním muzeu a Muzeu hlavního města Prahy. 

Přejít nahoru