V aktuálním semestru program již proběhl, ale svůj zájem o účast můžete vyjádřit níže. Váš zájem zohledníme při plánování dalšího semestru.

To jak (se) vzdělávat je propleteno celou řadou již dávno vyvrácených mýtů. Na semináři se dozvíte, jak učit podle současných vědou ověřených principů efektivního vzdělávání. Konkrétně se nejvíce zaměříme na to, jak do výuky prakticky aplikovat: teorii kognitivního zatížení, vybavování či metody aktivního učení. Výsledkem by mělo být, že si studující z vaší výuky dokážou zapamatovat a porozumět většímu množství informací.

Tento program se zaměřuje na principy efektivního vzdělávání s cílem zajistit dlouhodobé uchování a hluboké porozumění znalostem u studujících. Účastníci se nejprve obeznámí s teoretickými koncepty, jako jsou teorie kognitivního zatížení, vybavování a hluboké učení. V praktické části budou účastníkům představeny metody, jak tyto strategie začlenit do výuky, aby se rozvíjely klíčové kompetence studujících a zlepšovaly jejich studijní výsledky. Program je vhodný pro pedagogy, kteří chtějí obohatit své vzdělávací přístupy a usnadnit studujícím proces učení.

Výsledky učení:

  • Účastníci definují principy ve výuce, které jsou podloženy současným vědeckým výzkumem, a dokážou je aplikovat ve své výuce.
  • Účastníci vysvětlí základní paměťové procesy a demonstrují, jak tyto znalosti využít pro efektivní předávání informací studentům.
  • Účastníci aplikují metody, které pomáhají studujícím lépe zakódovat informace a porozumět jim.
  • Účastníci implementují metody zlepšující zapamatování a metakognici studujících.
  • Účastníci identifikují a aplikují metody na podporu soustředění studujících během výuky.
  • Účastníci analyzují a rozlišují mezi efektivními a neefektivními teoriemi a metodami učení.
  • Účastníci používají různé aplikace a online nástroje ke zvýšení efektivity výuky.
  • Účastníci využívají ChatGPT a další jazykové modely pro přípravu výuky.

Kompetence rozvíjené v programu:

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky), pilíře 2 (Vedení výuky) a do pilíře 4(Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • 1.3. Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
  • 1.4. Vyučující využívá vhodné postupy pro efektivní přípravu vyučovací jednotky.
  • 2.3. Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
  • 4.4. Vyučující se pravidelně a systematicky vzdělává ve způsobech zlepšování kvality výuky.

Lektor:

Ing. Jan Kohut

Ing. Honza Kohut je už 7 let fascinovaný tím, jak (se) učit efektivně a rychle, přečetl jsem každou možnou knížku o učení, spoustu času jsem strávil čtením a vypisováním poznámek z vědeckých studií, aby zjistil, co funguje a naopak při učení nefunguje. Know-how předával zatím většinou mezi studenty, kdy jeho články a videa vidělo přes milion studenty. V posledních letech se na vzdělávání zaměřuje i ze strany pedagogů, kterým radí, jak do výuky aplikovat vědou ověřené principy efektivního učení.

Přejít nahoru