Neurovývojové poruchy zahrnují velmi variabilní skupinu jedinců potýkajících se s vrozenými překážkami, které komplikují proces jejich vzdělávání, často i při nadprůměrných inteligenčních schopnostech. Z diagnostického hlediska zahrnují například specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie), ADHD nebo poruchy autistického spektra. Je zřejmé, že jsou ve svých projevech variabilní, je proto pro vyučující, ale i další pracovníky vysokých škol důležité znát jejich základní charakteristiky a specifika.

V rámci vzdělávacího programu se zaměříme na specifika jednotlivých skupin a na jejich vliv na práci se studujícími. Cílem semináře je základní orientace akademických a dalších pracovníků a pracovnic VŠ v dané problematice a získání základních kompetencí při práci se studujícími s neurovývojovou poruchou .

Výsledky učení

Po absolvování programu účastníci a účastnice:
– základně charakterizují oblast neurovývojových poruch;
– vydělí a popíšou vybrané skupiny studujících s neurovývojovou poruchou;
– vysvětlí základní rozdíl mezi studujícími se specifickou poruchou učení, ADHD nebo poruchou autistického spektra;
– uvedou aspekty funkční spolupráce a komunikace se studenty s neurovývojovou poruchou;
– dokážou využít nástroje a služby dostupné v systému podpory studujících v rámci UK.

Kompetence rozvíjené v programu

Program rozvíjí kompetence spadající do pilíře 2 (Vedení výuky) Rámce pro efektivní výuku na UK, zejména:
2.4. Vyučující používá techniky a strategie pro vytvoření bezpečného prostředí pro učení.
2.5. Vyučující vede výuku, která respektuje různorodost studujících.

Lektorka

PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.

Dr. Hana Sotáková pracuje na Katedře psychologie PedF UK a v Akademické poradně. V minulosti působila jako psycholožka v týdenním stacionáři pro děti a dospělé s poruchou autistického spektra a jako školní psycholožka na základní škole v Praze 4. V průběhu své profesní praxe spolupracovala jako terapeutka se střediskem výchovné péče, vedla supervizní a intervizní setkání pro dobrovolníky a asistenty pracující s klienty s mentálním postižením a byla konzultantkou škol a center pro děti a dospělé s poruchou autistického spektra. Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy pracuje od roku 2006 a v rámci své akademické a přednáškové činnosti se zaměřuje především na vývojovou psychologii, variabilitu vývoje, patopsychologii a děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Je vedoucí sekce pedagogické a školní psychologie při ČMPS, členkou Asociace školních psychologů a předsedkyně Národní akreditační komise EUROPSY.

Přejít nahoru