Cílem workshopu je sdílet, jakým způsobem zavádíme studentská portfolia ve vysokoškolské výuce, jak s nimi pracujeme během studia a k čemu nám a studentům slouží při státních závěrečných zkouškách. V rámci workshopu ukážeme, jak strukturujeme a vyučujeme semináře zaměřené na tvorbu pedagogicko-psychologického portfolia. Účastníci si zažijí jeden z těchto seminářů z perspektivy studentů a bezprostředně po tom budou mít možnost reflektovat svoji zkušenost a porovnávat ji případně se svou vlastní. Ukázka výuky bude věnována samotnému smyslu portfolia, který nemusí být studentům vždy na první pohled zřejmý. Účastníci budou mít možnost nahlédnout do písemných reflexí, které studenti vkládají do portfolia. S oporou o tyto ukázky se společně pokusíme formulovat kritéria, jež studentům pomáhají si uvědomit, co činí reflexi kvalitní a užitečnou pro vlastní profesní růst. Workshop bude uzavřen diskuzí, kterou zaměříme na použití portfolií u státních závěrečných zkoušek.
Výsledky učení:
- Účastník analyzuje přínosy portfolia jako nástroje formativního hodnocení během studia.
- Účastník porovná výhody a možná rizika používání studentských portfolií u státních závěrečných zkoušek.
- Účastník popíše metody výuky, které podporují propojení teorie a praxe.
- Účastník aplikuje metody výuky, které podporují aktivní zapojení studentů a převzetí zodpovědnosti za vlastní učení.
- Účastník reflektuje zážitek z ukázky semináře zaměřeného na smysl vedení portfolií s ostatními.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 2 (Vedení výuky), do pilíře 4 (Zpětná vazba a hodnocení) a do pilíře 5 (Profesní spolupráce) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:
- Vyučující vede studující k přijímání odpovědnosti za vlastní učení.
- Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
- Vyučující používá techniky a strategie pro vytvoření bezpečného prostředí pro učení.
- Vyučující spravedlivě a transparentně hodnotí, zda studující splnili požadavky předmětu.
- Vyučující se pravidelně zapojuje do diskuzí o výuce se svými kolegy a kolegyněmi, aby se vzájemně inspirovali a sdíleli své zkušenosti.
- Vyučující navazuje spolupráci s kolegy a kolegyněmi mimo univerzitu a sdílí své pedagogické zkušenosti a náměty na zlepšení kvality výuky.
Lektorky:
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Lektoruje semináře, školení a workshopy zaměřené na výuku a vzdělávání, převážně v České republice, několikrát do roka i v zahraničí (Francie, Itálie, Slovensko, Švédsko, Dánsko, Anglie). Jejím hlavním odborným zaměřením je bilingvní výuka a CLIL (Content and Language Integrated Learning), metoda vhodná pro běžné školy, a výuka žáků s odlišným mateřským jazykem. Tento zájem ji postupně přivedl k dalším oblastem, jako je formativní hodnocení, rozvoj tvořivého myšlení, hra jako výuková metoda a inovace ve vzdělávání.
Spolupracuje s ITC International, Educentrem, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Národním pedagogickým institutem, Ústavem jazykové odborné přípravy UK a dalšími regionálními institucemi zaměřenými na další vzdělávání učitelů. Působí také na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vyučuje několik kurzů. Pro zahraniční studenty vede předměty Encouraging Creative Thinking a Inclusive Education and Multiculturalism, pro české studenty pak obecnou didaktiku a inkluzivní pedagogiku.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Působí na Pedagogické fakultě UK v Praze, kde se zabývá především didaktikou 1. stupně a organizací pedagogických praxí, včetně kurzu mentoringu pro fakultní učitele. Je lektorkou vzdělávacího programu Začít spolu a autorkou publikací o tomto programu. V současné době se intenzivně věnuje otázkám profesní podpory pedagogů, metodám jejich vzájemné kolegiální podpory. Do této oblasti spadají i její zkušenosti s metodou WANDA, jejíž je certifikovanou trenérkou.