Zpětná vazba má pro vysokoškolskou výuku zásadní význam; bývá dokonce označována za nejúčinnější intervenci. Výzkumy přitom ukazují, že až 30 % zpětné vazby výuce nepomůže, ale naopak uškodí. Jak zprostředkovat zpětnou vazbu, aby studujícím i vyučujícím pomáhala? Jak to udělat, aby zpětná vazba byla efektivní? A jak vlastně zpětná vazba vzniká a funguje? Pojetí zpětné vazby se v posledních letech zásadně změnilo. Probereme a vyzkoušíme si, jak vytvářet efektivní a srozumitelnou zpětnou vazbu, která studujícím pomůže v jejich rozvoji. Jak studujícím nabízet širokou paletu tzv. komparátorů, díky nimž pochopí, jak si v průběhu výuky stojí a jak co nejlépe pokračovat dál. Společně zjistíme, že zpětnou vazbu studující získává dříve, než mu vyučující řekne své první hodnocení, a naučíme se toho pro výuku využívat.
Výsledky učení
Absolvent workshopu:
- popíše prvky srozumitelné zpětné vazby,
- vysvětlí, jaký je význam emocí pro internalizaci zpětné vazby,
- rozliší prorůstovou a fixní zpětnovazebnou informaci,
- vysvětlí, jak se vytváří vnitřní zpětná vazba ve výuce.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 3 (Zpětná vazba a hodnocení) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:
- 3.2. Vyučující poskytuje studujícím průběžnou a konstruktivní zpětnou vazbu, která podporuje jejich motivaci.
- 3.3 Vyučující vytváří ve výuce prostředí, ve kterém je poskytování zpětné vazby nejen možné, ale i studujícími očekávané a vyžadované.
Lektoři:
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D.
Vystudoval všeobecné lékařství na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze, na téže fakultě posléze absolvoval i doktorské studium v oboru biochemie a patobiochemie. Ve výzkumu se zabýval volnými radikály a reaktivními formami kyslíku. Kromě toho, že vyučuje lékařskou biochemii, se také věnuje rozvoji medicínského vzdělávání. Mimo jiné stál u zrodu WikiSkript, dnes nejnavštěvovanějšího webu pro pregraduální studium medicíny. Dlouhodobě se zabývá metodami hodnocení výsledků vzdělávání. Mezi jeho koníčky patří společenský tanec a klasická lingvistika. Dovolenou trávil nejraději na horách, absolvoval přechody mnoha velehor; v současnosti ovšem relaxuje spíše s rodinou na chatě a na malé dřevěné plachetnici.
Mgr. Bartłomiej Wróblewski
Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.