Seminář je navržen tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění a praktické dovednosti v oblasti konstruktivistického přístupu k vysokoškolské výuce, který klade důraz na aktivní učení studujících. Účastníci budou mít možnost nejen získat inspiraci, ale také si vyzkoušet různé metody aktivního učení z pohledu studujících i vyučujícího.
Seminář je určen pro vysokoškolské pedagogy, kteří mají zájem přemýšlet o inovaci svých výukových postupů a přizpůsobit je potřebám a požadavkům aktuálních trendů ve vysokoškolské výuce. Vítáni jsou jak začínající, tak i zkušení učitelé, kteří se budou moci navzájem inspirovat, sdílet své zkušenosti a posunout své výukové dovednosti na vyšší úroveň.
Výsledky učení:
- Účastníci definují konstruktivistický přístup k výuce ve vysokoškolském vyučování.
- Účastníci identifikují výhody a výzvy, které tento přístup přináší do vysokoškolské výuky.
- Účastníci aplikují vybrané metody aktivního učení.
- Účastníci jsou schopni vybrat vhodné metody a techniky aktivního učení s ohledem na konkrétní učební cíle a potřeby studujících.
- Účastníci reflektují a analyzují vlastní výukovou praxi.
Kompetence rozvíjené v programu:
Z Rámce pro efektivní výuku na UK program rozvíjí následující kompetence:
- 1.3. Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
- 2.3. Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
- 3.3. Vyučující vytváří ve výuce prostředí, ve kterém je poskytování zpětné vazby nejen možné, ale i studujícími očekávané a vyžadované.
- 4.4. Vyučující se pravidelně a systematicky vzdělává ve způsobech zlepšování kvality výuky.
Lektor:
PhDr. Marek Václavík, Ph.D. působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity, kde připravuje budoucí učitelé. Vyučuje předměty jako je kurikulum, didaktika, třídní a školský management či metodologii pedagogického výzkumu. Je součástí skupiny, která na OU vytváří prostor pro zvyšování kvality výuky. Dále patří na OU k týmu, který připravuje stavbu a provoz univerzitní školy. Jeho snahou je vytvářet prostor pro vzájemnou inspiraci, spolupráci a synergický efekt. Výzkumně se věnuje sekundárním statistickým analýzám dat v oblasti kvality školství a vysokoškolské pedagogice.