Seminář je navržen tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění a praktické dovednosti v oblasti konstruktivistického přístupu k vysokoškolské výuce, který klade důraz na aktivní učení studujících. Účastníci získají inspiraci do své výuky, a to prostřednictvím prožití vybraných metody aktivního učení z pohledu studenta i z pohledu vyučujícího a jejich následné reflexe. Výběr metod bude zaměřen na výuku zejména menších skupin studentů (cca 30 studentů) typu „seminář“.
Kurz je určen pro vysokoškolské pedagogy, kteří mají zájem přemýšlet o inovaci svých výukových postupů a přizpůsobit je potřebám a požadavkům aktuálních trendů ve vysokoškolské výuce. Vítání jsou zejména vyučující, kteří začínají s aktivním způsobem výuky studentů a chtějí se inspirovat, sdílet své zkušenosti a posunout své výukové dovednosti na vyšší úroveň.
Účastníci semináře se dostanou do role studentů a prožijí si modelovou vysokoškolskou výuku. Následně budou reflektovat pozici vyučujícího a pozici studenta v tomto způsobu vyučování a učení. V závěru budou analyzovat didaktické aspekty prožitého způsobu výuky. Poslední část semináře se bude věnovat sdílení zkušeností a přemýšlení o možnostech inovace vlastní výuky.
Výsledky učení:
- Účastníci definují konstruktivistický přístup k výuce ve vysokoškolském vyučování.
- Účastníci identifikují výhody a výzvy, které tento přístup přináší do vysokoškolské výuky.
- Účastníci aplikují vybrané metody aktivního učení.
- Účastníci jsou schopni vybrat vhodné metody a techniky aktivního učení s ohledem na konkrétní učební cíle a potřeby studujících.
- Účastníci reflektují a analyzují vlastní výukovou praxi.
Kompetence rozvíjené v programu:
Z Rámce pro efektivní výuku na UK program rozvíjí následující kompetence:
- 1.3. Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
- 2.3. Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
- 3.3. Vyučující vytváří ve výuce prostředí, ve kterém je poskytování zpětné vazby nejen možné, ale i studujícími očekávané a vyžadované.
- 4.4. Vyučující se pravidelně a systematicky vzdělává ve způsobech zlepšování kvality výuky.
Lektor:
PhDr. Marek Václavík, Ph.D. působí jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity, kde připravuje budoucí učitelé. Vyučuje předměty jako je kurikulum, didaktika, třídní a školský management či metodologii pedagogického výzkumu. Je součástí skupiny, která na OU vytváří prostor pro zvyšování kvality výuky. Dále patří na OU k týmu, který připravuje stavbu a provoz univerzitní školy. Jeho snahou je vytvářet prostor pro vzájemnou inspiraci, spolupráci a synergický efekt. Výzkumně se věnuje sekundárním statistickým analýzám dat v oblasti kvality školství a vysokoškolské pedagogice.