Vyučující se zkušeností s kolegiálními návštěvami ve výuce referují o tom, že tato aktivita má kromě didaktických a oborových efektů také blahodárné psychohygienické účinky. V odborné literatuře se můžeme dočíst, že jde o vysoce efektivní prostředek rozvoje učitelských dovedností. Z jakého důvodu tedy dveře většiny učeben zůstávají uzavřeny? To je jeden z problémů, který společně prozkoumáme a načrtneme jeho možná řešení.  

Průvodce kolegiální návštěvou ve výuce popisuje jednotlivé kroky tohoto procesu od precizování prvotního nápadu, oslovení kolegy či kolegyně, společného hledání cíle a podoby spolupráce a tak dále až po poskytnutí zpětné vazby a vytvoření prostoru pro reflexi navštívené výuky. Na tomto workshopu budete mít příležitost pečlivě se seznámit s tím, co předchází samotné návštěvě ve výuce a co následuje po ní, a to v obou rolích – jdete na návštěvu, zvete si někoho na návštěvu. Rozsáhlý prostor bude věnován nácviku poskytování a přijímání zpětné vazby a vytváření prostoru pro reflexi s oporou o to, co se odehrálo v navštívené výuce. 

Výsledky učení:

  • Účastník dokáže vysvětlit jednotlivé kroky kolegiální návštěvy a umí je aplikovat ve své pedagogické praxi. 
  • Účastník je schopen ve spolupráci s kolegou/kolegyní stanovit cíle kolegiální návštěvy a připravit její plán.  
  • Účastník dokáže využít principy konstruktivní a neohrožující zpětné vazby a aplikovat je v konkrétních situacích. 

Kompetence rozvíjené v programu:

Program rozvíjí kompetence spadající do pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) a do pilíře 5 (Profesní spolupráce) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • 4.3. Vyučující si na základě sebereflexe a zpětné vazby stanovuje konkrétní cíle pro svůj profesní rozvoj. 
  • 5.1. Vyučující se pravidelně zapojuje do diskuzí o výuce se svými kolegy a kolegyněmi, aby se vzájemně inspirovali a sdíleli své zkušenosti. 
  • 5.2. Vyučující nabízí svoji podporu kolegům a kolegyním. 

Lektoři:

Bc. Veronika Pleskotová

Veronika Pleskotová působí v Centru celoživotního vzdělávání Rektorátu Univerzity Karlovy jako specialistka na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Zaměřuje se na rozvoj pedagogických kompetencí vysokoškolských vyučujících a podílí se na přípravě a realizaci vzdělávacích aktivit na podporu kvalitní výuky. Vyučuje také novořečtinu na Ústavu řeckých a latinských studií Filozofické fakulty UK. V minulosti působila jako vedoucí oddělení vzdělávání v Národním muzeu a Muzeu hlavního města Prahy. 

Mgr. Bartłomiej Wróblewski

Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.

Přejít nahoru