Cílem reflektivního setkání je vytvořit bezpečný a podpůrný prostor facilitovaný odborníkem, a to za účelem sdílení zkušeností a vzájemné inspirace mezi vyučujícími z různých oborů. V jeho průběhu jsou uplatňovány modely kolegiální podpory a facilitátor zde vystupuje pouze jako moderátor diskuse, nikoli jako přednášející. Platí totiž, že každý účastník přináší do setkání spoustu zkušeností přímo z praxe, které mohou být pro další vyučující hodnotné a přínosné.

Během setkání budete mít příležitost diskutovat své výukové zkušenosti, výzvy, se kterými se v rámci výuky potýkáte, a zaměřit se na témata, která považujete za důležitá pro zlepšení a obohacení své praxe. Setkání klade důraz na kolegiální podporu, budování důvěry a posilování profesní identity. Diskuse s kolegy a kolegyněmi v bezpečném prostředí vám umožní reflektovat vlastní přístup k výuce a získat nové podněty pro další rozvoj.

Workshop je rozdělen do následujících fází:

  • Fáze 1: Sdílení zkušeností
    • Každý účastník a účastnice si připraví jednu konkrétní situaci z výuky, kterou by rádi prozkoumali nebo na kterou by ocenili nové pohledy. Prostřednictvím stručného popisu představí své téma ostatním.
  • Fáze 2: Výběr témat k hlubší diskusi
    • Po prezentacích všech účastnic a účastníků společně z časových důvodů vybereme dvě situace, které budou rozpracovány podrobněji. Volba probíhá hlasováním, což umožní zohlednit zájem celé skupiny.
  • Fáze 3: Diskuse
    • V této fázi se účastníci a účastnice ponoří do reflexivních diskusí týkajících se vybraných případů. Diskuse je zaměřena na hledání různorodých pohledů, návrhy řešení a sdílení osvědčených postupů. Autor či autorka případu mají možnost vystupovat jako pozorovatelé, aktivně vstřebávat zpětnou vazbu a získávat nové podněty pro svou praxi.
  • Fáze 4: Reflexe autora a závěry
    • Po ukončení diskusí autorka či autor případu sdílí své dojmy, klíčové poznatky a nápady, jak získané podněty může aplikovat ve své výuce.

V průběhu setkání účastníci a účastnice aktivně přispívají ke kolektivnímu učení tím, že se zapojí do reflexivních diskusí a poskytují konstruktivní zpětnou vazbu svým kolegům a kolegyním.

Metoda reflektivních skupin byla vyvinuta v rámci mezinárodního projektu „Intercultural Reflection on Teaching“ (IntRef) financovaného programem Erasmus+.

Výsledky učení:

  • Účastníci jasně identifikují konkrétní problémy, které se objevují v jejich výukové praxi.
  • Účastníci jsou schopni poskytovat svým kolegům a kolegyním konstruktivní zpětnou vazbu na základě prezentovaných případů.
  • Účastníci jsou schopni implementovat získanou zpětnou vazbu do svých výukových metod a přístupů, aby zlepšili efektivitu své výuky.
  • Účastníci prokazují efektivní komunikační a kooperační dovednosti prostřednictvím zapojení do reflexivních diskusí.

Kompetence rozvíjené v programu: 

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) a do pilíře 5 (Profesní spolupráce) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence: 

  • (Pilíř 4) Vyučující pomocí hodnocení a průběžné reflexe svou výuku neustále zlepšuje.
  • (Pilíř 4) Vyučující si na základě sebereflexe a zpětné vazby stanovuje konkrétní cíle pro svůj profesní rozvoj.
  • (Pilíř 5) Vyučující se pravidelně zapojuje do diskuzí o výuce se svými kolegy a kolegyněmi, aby se vzájemně inspirovali a sdíleli své zkušenosti.

Lektor:

Mgr. Bartłomiej Wróblewski

Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.

Přejít nahoru