Program se zaměřuje na psychologické a pedagogické aspekty, které do organizace a obsahu výuky na VŠ přináší přirozená studentská diverzita. Studující přicházejí do výuky s rozmanitými zkušenostmi a potřebami, které vycházejí z jejich genderu, socio-kulturního původu, národnosti a dalších podstatných znaků ovlivňujících jejich identitu.
Cílem vzdělávacího programu je vybavit vyučující technikami a strategiemi, které podporují bezpečné a inkluzivní prostředí, kde mohou studující otevřeně vyjadřovat své postřehy, dotazy a riskovat bez strachu z negativních důsledků nebo odsouzení. Tím se podpoří atmosféra vzájemné důvěry a respektu, která je klíčová pro úspěšný proces učení.
Důležitou součástí programu je pochopení a aplikace psychologických konceptů jako ohrožení stereotypem, minoritní stres, sebenaplňující proroctví a teorie sociální identity. Ty vysvětlují, jak mohou učitelské předsudky a očekávání ovlivňovat chování a výkony studujících. Program se také zaměřuje na způsoby, jak lze vyučovací metody přizpůsobit tak, aby byly citlivé k těmto faktorům, čímž se zajistí aktivní zapojení všech studujících.
Součástí programu jsou konkrétní příklady náročných situací, které studentská diverzita přináší, a citlivé i necitlivé učitelské reakce. Může se jednat například o ignorování genderové diverzity, kdy vyučující automaticky předpokládají tradiční genderové role či používají genderově nevyvážený jazyk, nebo o přehlížení různých kulturních kontextů, které mohou mít vliv na výběr a porozumění studijním materiálům. I při zachování vzdělávacích obsahů a náročných standardů lze určitými pedagogickými postupy podpořit zvládnutí potenciálních problémů na třech úrovních: 1) jednotlivých studujících, 2) interakcí ve studentské skupině a 3) interakcí s vyučujícími.
Představeny a diskutovány jsou efektivní reakce na rozmanitost ve studentské skupině tak, aby došlo k podpoře individuálního rozvoje každého studenta/ky, což je zásadní pro jejich úspěch ve vzdělávacím procesu.
Výsledky učení:
Na základě absolvovaného programu vyučující:
- uvědomují si, jaké bariéry ve studentském zapojení do výuky mohou souviset s genderem, národností, socio-kulturního zázemím a dalšími znaky;
- rozpoznávají výukové situace, v kterých hrozí snížení studentského výkonu v důsledku aktivace ohrožení stereotypem, minoritního stresu a sebenaplňujícího proroctví;
- znají vyučovací strategie, které staví na existující rozmanitosti ve studentské skupině, a zajistí, aby všichni studující měli rovné příležitosti k aktivnímu zapojení do výuky;
- dokážou rozlišit typy učitelských projevů, které posilují nebo naopak oslabují bezpečné a respektující prostředí ve výuce a studentskou přináležitost.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 2 (Vedení výuky) Rámce pro efektivní výuku na UK, zejména:
- 2. 4. Vyučující používá techniky a strategie pro vytvoření bezpečného prostředí pro učení.
- 2. 5. Vyučující vede výuku, která respektuje různorodost studujících.
Lektorka:
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., působí na katedře psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Věnuje se sociální a pedagogické psychologii. Ve svých výzkumech se zaměřuje především na témata diverzity a rovnosti ve vzdělávání a učitelské profesní identity a vyučovacích postupů.