Vysokoškolští pedagogové běžně dokládají svůj výklad, vysvětlování nebo přednášku reálnými příklady, příběhy z praxe, běžného a profesního života. Pro efektivnější práci se studenty se však dají využít i speciálně zpracované, rozsáhlejší případy z praxe – takzvané výukové případové studie.

Cílem vzdělávacího programu je naučit účastníky tyto výukové případové studie tvořit. Ukážeme si, jak s nimi pracovat, tak, abychom dokázali v pregraduální přípravě studentů systematicky naplňovat jejich profesní kompetence. V praktické části si pak společně projdeme tvorbu konkrétní výukové případové studie a představíme didaktický manuál, který pedagogům slouží jako návod k použití ve vlastní výuce.

Výsledky učení

Po absolvování workshopu účastníci a účastnice:

vysvětlí termín výuková případová studie;
vysvětlí význam výukové případové studie ve vysokoškolské výuce;
vyjmenují funkce, typy a formy výukové případové studie;
objasní klíčové komponenty, etapy tvorby výukové případové studie;
objasní tvorbu didaktického manuálu, který slouží jako praktický návod pro aplikaci případových studií v pedagogické praxi;
aplikují vhodné didaktické postupy (učební strategie) pro práci s výukovou případovou studií, např. vedení diskuse, skupinové kooperativní řešení problému, skládankové učení.
navrhují způsoby implementace výukových případových studií pro rozvoj specifických profesních kompetencí studentů v pregraduální přípravě;
ocení význam a potenciál výukových případových studií jako nástroje pro hlubší a efektivnější učení studentů.

Kompetence rozvíjené v programu

Kurz rozvíjí především kompetence spadající pod Pilíř 1: Plánování a příprava výuky, a to zejména:

1.3. Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících. Kurz učí, jak aplikovat vhodné didaktické postupy a učební strategie (např. vedení diskuze, skupinové kooperativní řešení problému, skládankové učení) pro práci s výukovou případovou studií. To přímo souvisí s využíváním případových studií jako jedné z „dalších strategií“ kromě interaktivní frontální výuky.

1.4. Vyučující využívá vhodné postupy pro efektivní přípravu vyučovací jednotky. Tvorba výukové případové studie a didaktického manuálu je konkrétním postupem pro efektivní přípravu výuky.

1.1. Vyučující plánuje daný předmět v souladu se studijním programem a s příslušnými univerzitními předpisy. Návrh způsobů implementace výukových případových studií pro rozvoj profesních kompetencí studentů v pregraduální přípravě se přímo týká plánování předmětu v souladu s cíli studijního programu a profilem absolventa.

Dále kurz podporuje rozvoj:

Odborného a hodnotového základu: Předávání dovedností v tvorbě a využití případových studií přispívá k tomu, že vyučující jsou „experti ve svých oborech“ a „předávají znalosti a dovednosti“.

Nepřímo také Pilíře 5: Profesní spolupráce, pokud účastníci sdílejí své vytvořené případové studie a manuály s kolegy, což Rámec doporučuje pro sdílení zkušeností a materiálů.

Lektorka

Mgr. Jitka Nábělková, Ph.D.

Jitka Nábělková je pedagožka a odborná asistentka na Ústavu pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Její akademická dráha začala v roce 2003, kdy získala magisterský titul v oboru Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy na téže univerzitě. Doktorský titul Ph.D. v pedagogice obhájila v roce 2008. Ve svém výzkumu a pedagogické činnosti se zaměřuje na klíčové oblasti pedagogiky, včetně obecné a školní didaktiky, inkluzivní didaktiky, výzkumu konstruktivistické výuky a kooperativního učení. Významnou část její práce tvoří podpora rozvoje profesních kompetencí budoucích učitelů. Je autorkou publikace „Výukové případové studie: podpora rozvoje klíčových kompetencí v pregraduální přípravě pedagogů“ (2020).

Přejít nahoru