Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) účastníkům nejen přiblíží stěžejní poznatky vysokoškolské didaktiky založené na evidence-based přístupu, ale umožní jim i přicházet s vlastními otázkami či tématy a společně na ně hledat odpověď. Po jeho absolvování budou absolventi schopni daleko lépe a reflektovaněji naplánovat svoji výuku i celý předmět, budou obeznámeni se základy efektivní výuky, vyzkouší si celou řadu výukových metod a naučí se, podle čeho vybrat tu nejvhodnější. V neposlední řadě pak odejdou s výrazně posíleným učitelským sebevědomím.

Cílem programu je podpořit rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků vyučujících na Univerzitě Karlově. Program je určen primárně pro začínající akademické pracovníky a doktorandy Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK).

Výsledky učení – na konci programu budou účastníci schopni:

  • vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyvodit z nich důsledky pro svou výuku
  • zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující komunikace
  • vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti; použít příklady efektivního dotazování
  • analyzovat proces výuky, s důrazem na postupy aktivizace všech studujících
  • uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní postupy pro motivování a aktivování studujících
  • naplánovat svou výuku s ohledem na soulad mezi cíli předmětu, hodnocením výsledků učení a průběhem výuky
  • formulovat vlastní otázky, týkající se znalostí, dovedností, postojů a hodnot spojených s výukou
  • zdůvodnit význam společného hledání odpovědí a kolegiálního sdílení

Kompetence rozvíjené v programu:

Program je zacílen na rozvoj kompetencí podle Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově, a to zejména na pilíře I. (Plánování a příprava výuky) a II. (Vedení výuky). Dále jsou v programu vytvářeny předpoklady pro rozvoj pilířů III.-VI. Vzdělávací program pedagogických dovedností je tvořen tematickými výukovými bloky, které jsou doplněny řízeným samostudiem. Prostor pro reflexi a podporu učitelské sebedůvěry je zajišťován aktivizací účastníků a využíváním metod pro bezpečné kolegiální sdílení zkušeností.

Přejít nahoru