V roce 2025 jsme díky tomuto grantu podpořili čtyři projekty zaměřené nejen na zkvalitnění výuky, ale také na rozvoj pedagogických kompetencí vyučujících a posílení významu pedagogické práce na Univerzitě Karlově.
Podpořené projekty:
CRAIC – Creative AI Communicator
Martin Richter
Fakulta sociálních věd / Katedra marketingové komunikace a public relations
Projekt představuje inovativní využití generativní umělé inteligence pro interaktivní a individualizované vzdělávání. Pomocí velkých jazykových modelů, jako jsou ChatGPT, Claude nebo Gemini, umožňuje studujícím zažít realistické simulace krizových či eticky náročných situací – například zvládání mediální krize, vyjednávání s aktivisty nebo rozhodování v éře superinteligentní AI.
Simulace nejsou pasivním e-learningem, ale dynamickým tréninkem, který se přizpůsobuje odpovědím účastníků a poskytuje cílenou zpětnou vazbu. Projekt je teoreticky založen na APAM frameworku, kde AI funguje jako mentor i partner ve vzdělávání.
Z pilotního průzkumu vyplynulo, že většina účastníků hodnotila simulace jako velmi realistické, poutavé a přínosné. Studující oceňovali zejména možnost bezpečně chybovat a zkoušet různé strategie bez reálných následků.
Na základě zkušeností z tohoto projektu vznikl nástroj SIMULaiTOR, který pomáhá vyučujícím vytvářet vlastní scénáře využitelné v různých oborech.


Využití aplikace OrgPad při výuce metod fenotypové identifikace klinicky významných bakterií pro předmět Lékařská mikrobiologie
Jan Bobek
1. lékařská fakulta / Ústav lékařské mikrobiologie
Na Ústavu lékařské mikrobiologie 1. LF UK vznikl inovativní výukový materiál pro fenotypovou identifikaci bakterií vytvořený v české aplikaci OrgPad. Tento digitální nástroj umožňuje tvořit interaktivní myšlenkové mapy, díky nimž mohou studující krok za krokem procházet diagnostickým procesem, doplněným o texty, obrázky i videa.
Nová mapa zaměřená na postup fenotypové identifikace klinicky významných bakterií přináší přehledný, vizuálně atraktivní a snadno dostupný způsob učení – z počítače, tabletu i mobilu. Vyučující mohou obsah průběžně upravovat, reagovat na připomínky a udržovat výuku aktuální.
OrgPad tak přispívá ke zvýšení kvality výuky, podpoře samostatného studia a zvyšuje srozumitelnost složitých laboratorních postupů. Projekt je příkladem, jak lze jednoduchý digitální nástroj využít k modernizaci výuky v medicíně.


Videokazuistiky: Moderní nástroj ke vzdělávání studentů medicíny
Norbert Král, Vojtěch Mucha
1. lékařská fakulta / Ústav všeobecného lékařství
Projekt „Videokazuistiky ve výuce primární péče“, realizovaný týmem Ústavu všeobecného lékařství 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, přináší do vzdělávání budoucích lékařů moderní, interaktivní přístup. V rámci projektu vzniklo pět krátkých videokazuistik zachycujících běžné i složitější situace z ordinace praktického lékaře – od nespecifické únavy přes bolesti zad až po váhový úbytek, bolesti hlavy či břicha.
Videokazuistiky umožňují studentům aktivně přemýšlet o diferenciální diagnostice, rozvíjet klinické i komunikační dovednosti a učit se reagovat na různé typy pacientů. Krátká, dynamická videa lze během semináře zastavovat a diskutovat, což podporuje aktivní zapojení i okamžitou zpětnou vazbu. Tento formát výuky propojuje teorii s praxi, využívá principy evidence-based teaching a odpovídá současným trendům ve vzdělávání.


Certificate in Digital Humanities
Jiří Kocián
Fakulta sociálních věd / Institut mezinárodních studií
V rámci projektu vznikl certifikovaný program, jež nabízí studentům bakalářských, magisterských i doktorských studijních programů možnost rozšířit své vzdělání o digitální metody a nástroje pro humanitní a sociálněvědní výzkum.
Program je navržen tak, aby probíhal souběžně s hlavním studiem a zároveň s ním tvořil propojený celek. Během dvou semestrů účastníci rozvíjejí vlastní výzkumný projekt, který prochází všemi předměty a často se stává základem jejich závěrečné práce.
Cílem programu je rozvíjet metodologické a praktické dovednosti potřebné pro využití současných výpočetních technologií v humanitních a sociálních vědách.


