Chcete do své výuky vnést více interakce, aktivního zapojení studujících a smysluplné využití digitálních technologií? Přijďte objevit potenciál flipped learningu.
Dvoudenní workshop (2x90min) kombinuje teoretické ukotvení s praktickým nácvikem převrácené výuky (flipped learning). První den bude věnován seznámení s principy FL, jeho historickému vývoji – od prvních experimentů Jona Bergmanna a Aarona Samse až po současné výzkumy – i jeho přínosům pro vysokoškolskou pedagogiku. Flipped learning umožňuje vyučujícím přesunout předávání informací mimo prezenční výuku a díky tomu se během společného času více věnovat diskusi, řešení problémů a aktivní práci studujících. Zvláště dobře tento přístup odpovídá potřebám generace Z, která očekává větší míru zapojení, flexibilitu a využívání digitálních technologií. Druhý den se zaměří na praktickou aplikaci získaných poznatků. Účastníci budou pracovat se svými návrhy převrácených hodin, které vytvořili na základě prvního setkání. Společně budou hledat možnosti, jak tyto návrhy efektivně realizovat v konkrétních výukových kontextech, a získají zpětnou vazbu od lektorky, kolegů a kolegyň. Workshop bude veden interaktivně, s důrazem na sdílení zkušeností, modelové ukázky výukových aktivit a konkrétní plánování zapojení FL do vlastní pedagogické praxe.
Výsledky učení:
Účastníci workshopu:
- vysvětlí principy flipped learningu,
- uvedou hlavní přínosy tohoto přístupu pro vysokoškolskou výuku,
- objasní, proč je FL vhodný pro generaci Z a jak podporuje samostatné učení,
- uvedou příklady výukových aktivit vhodných pro FL,
- sestaví základní návrh převrácené hodiny,
- vytvoří krátký akční plán pro zapojení FL do vlastní výuky.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky), pilíře 2 (Vedení výuky) a pilíře 6 (Podpora výuky prostřednictvím digitálních technologií) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:
- 2.1 Vyučující motivuje studující, aby si osvojili kompetence, které jsou pro daný předmět stanoveny.
- 2.2 Vyučující vede studující k přijímání odpovědnosti za vlastní učení.
- 2.3 Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
- 6.1 Vyučující smysluplně a efektivně zapojuje do výuky digitální technologie.
Lektorka:
Mgr. Tereza Havránková, Ph.D. působí jako odborná asistentka a proděkanka pro internacionalizaci na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Je expertkou na flipped learning a má zkušenosti s výukou na základních a středních školách. Dlouhodobě se věnuje smysluplné integraci technologií do vzdělávání. Na fakultě vyučuje semináře zaměřené na využití technologií v jazykové výuce a oborové didaktice.