Kooperativní učení je přístup založený na přirozené interakci mezi lidmi, při kterém studující spolupracují na řešení problémů a tím zlepšují nejen své znalosti, ale také sociální dovednosti. Ačkoli je týmová práce nedílnou součástí života mimo školu – například v zaměstnání – ve školním prostředí ji stále nevyužíváme tak, jak bychom mohli. Kooperativní učení nabízí nástroje a strategie, jak vytvořit prostředí, kde spolupráce přináší radost, motivaci i hlubší porozumění. 

Během kooperativního učení jsou studující povzbuzováni k tomu, aby mj.:

  • si rozdělovali role a dílčí úkoly,  
  • plánovali a organizovali práci ve skupině, 
  • se vzájemně podporovali a sdíleli nápady, 
  • spojovali své výsledky do smysluplného celku, 
  • hodnotili přínos jednotlivých členů a členek skupiny a reflektovali svůj pokrok. 

Díky kooperativnímu učení výrazně zvyšujeme aktivní účast ve výuce a pomáháme našim studujícím rozvíjet klíčové kompetence. 

V průběhu workshopu se seznámíte s praktickými postupy a získáte inspiraci, jak tento přístup efektivně začlenit do své výuky. 

Během workshopu se pokusíme odpovědět na následující otázky:

  • Co je kooperativní učení? Jaké jsou jeho základní prvky?
  • Jak naplánovat kooperativní učení?
  • Jaké jsou nejčastěji požívaní struktury kooperativního učení?
  • Jak vytvořit skupiny?

Pokud vás kooperativní učení zaujalo a rádi byste se dozvěděli více detailů, rádi vám ukážeme způsoby, jak jej začlenit do vaší výuky.

Výsledky učení:

  • Účastníci definují základní principy kooperativního učení a dokážou tyto principy aplikovat k reflexi a vylepšení vlastní výuky.
  • Účastníci analyzují jak pozitivní, tak negativní dopady začlenění kooperativního učení do výuky.
  • Účastníci popisují základní struktury kooperativního učení a dokážou je zvolit tak, aby co nejlépe přispívaly k dosažení očekávaných výsledků učení.
  • Účastníci umí identifikovat běžné chyby, kterých se vyučující dopouštějí při navrhování aktivit kooperativního učení.
  • Účastníci rozlišují mezi nižšími a vyššími kognitivními procesy a umí tyto poznatky začlenit do návrhu a implementace aktivit kooperativního učení ve své výuce.

Kompetence rozvíjené v programu:

Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (Plánování a příprava výuky) a do pilíře 2 (Vedení výuky) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

  • (Pilíř 1) Vyučující volí výukové strategie, které přispívají k dosažení očekávaných výsledků učení, a přizpůsobuje je potřebám studujících.
  • (Pilíř 2) Vyučující používá různé strategie, které podporují aktivní učení.
  • (Pilíř 2) Vyučující vede studující k přijímání odpovědnosti za vlastní učení.

Lektor:

Mgr. Bartłomiej Wróblewski

Absolvoval Kazimierz Wielki University (Bydgoszcz, Polsko), kde získal magisterský titul v oboru anglická filologie a postgraduální titul v pedagogice. V současné době pracuje jako koordinátor rozvoje pedagogických kompetencí na Univerzitě Karlově v Praze a je místopředsedou platformy Paedagogium. Podílí se na přípravě, vývoji a koordinaci systému vzdělávání pro akademické pracovníky a doktorandy v oblasti pedagogických kompetencí. Přispívá ke zvyšování kvality akademické výuky na Univerzitě Karlově prostřednictvím svého zapojení do různých projektů. Kompetenčně odpovídá za koordinaci vzniku center pro podporu výuky na Univerzitě Karlově. Je rovněž spoluautorem Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově.

Přejít nahoru