Vzdělávací programy

Nabídka kurzů pedagogických kompetencí vychází z Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově. Rámec identifikuje klíčové pedagogické dovednosti a znalosti a rozděluje je do šesti oblastí. Tyto oblasti zahrnují plánování a přípravu výuky, vedení výuky, podporu výuky pomocí digitálních technologií, poskytování zpětné vazby a hodnocení, profesní spolupráci a reflexi výuky a profesní rozvoj vyučujících. Každá z nich obsahuje specifické kompetence, které vyučujícím pomáhají dosáhnout efektivní výuky. Rámec slouží jako orientační mapa pro neustálé zlepšování pedagogické práce a podporu celoživotního vzdělávání učitelek a učitelů.

Nadcházející programy

Uplynulé programy

Vedení studujících k odpovědnosti a samostatnosti

6. 12. 2024 | 9:30-13:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Tento program se zaměřuje na strategie vedení studujících k odpovědnosti a samostatnosti. Účastníci se seznámí s tím, jak je možné tyto strategie používat během výuky. Konkrétně se budeme věnovat nastavování pravidel, reagování na zažité normy chování a vědomou práci s vývojem vztahů.

Vedení výuky

Reflektivní skupiny

5. 12. 2024 | 13:30-16:30

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Reflektivní skupina je aktivita, která umožní účastníkům sdílet a diskutovat o výuce s kolegy a kolegyněmi z jiných oborů a fakult a uplatňuje modely kolegiální podpory. Vyučující sdělují problémy, s nimiž se setkávají při výuce, a ty jsou diskutovány skupinou jejich kolegů a kolegyň.

Profesní spolupráce Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících

Mirrors of Teaching: Reflect and Improve

2. 12. 2024 | 14:00-17:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, building D, 3rd floor, room D3 - cowork).

This workshop is designed for academic teachers seeking to deepen their pedagogical practice through reflection. Participants will explore various reflective tools and techniques tailored to their teaching contexts, enabling them to critically assess and improve their teaching strategies.

Professional cooperation Reflective teaching and teacher professional development

Flexibilní formy vzdělávání v době mikrocertifikátů

29. 11. 2024 | 9:30–13:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

V rámci workshopu budeme společně diskutovat základní principy flexibilního učení a přemýšlet nad možnostmi přípravy vzdělávacích programů, které studujícím umožňují různou míru flexibility.

Plánování a příprava výuky Podpora výuky prostřednictvím digitálních technologií Vedení výuky

Researchers as Educators: Strategies for Effective University Teaching

27. 11. 2024 | 13:00-16:00

Online

The workshop aims to equip researchers with the essential skills needed to be effective educators in a university setting. Participants will focus on developing teaching strategies, engaging students effectively, and adapting their research expertise to create impactful learning experiences.

Managing the teaching and learning process Supporting teaching and learning with digital technologies Teaching and learning planning and design

Jak zařídit, aby učení studujících bylo aktivní?

19. 11. 2024 | 13:00-16:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Seminář je navržen tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění a praktické dovednosti v oblasti konstruktivistického přístupu k vysokoškolské výuce, který klade důraz na aktivní učení studujících.

Plánování a příprava výuky Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Vedení výuky Zpětná vazba a hodnocení

Kooperativní učení

7. 11. 2024 | 14:00 - 17:30

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Tento program se zaměřuje na strategii kooperativního učení, která klade důraz na skupinovou spolupráci a interakci mezi studujícími. Účastníci se seznámí se základními principy a strukturami kooperativního učení, naučí se je aplikovat ve výuce a rozpoznat běžné chyby při koncipování těchto aktivit.

Plánování a příprava výuky Vedení výuky

Výsledky učení

6. 11. 2024 | 16:00–17:30

Online

Webinář se zaměřuje na tvorbu a ověřování výsledků učení, které zajišťují objektivní hodnocení znalostí, dovedností a postojů studentů. Účastníci a účastnice se seznámí s šesti úrovněmi vzdělávání podle Blooma a procvičí si tvorbu výsledků učení. Součástí je volně dostupný Moodle kurz.

Plánování a příprava výuky Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Zpětná vazba a hodnocení

Jak poskytovat studujícím průběžnou a konstruktivní zpětnou vazbu?

31. 10. 2024 | 13:00-16:00

Online

Workshop se zabývá oblastí formativního hodnocení, kterou je poskytování zpětné vazby. Staví na výzkumných poznatcích, že konstruktivní zpětná vazba zlepšuje proces učení – vede ke zkvalitnění plánování i hodnocení výuky, motivuje studující, vede je k hlubšímu porozumění jejich učení a rozvoji metakognice a sebehodnocení.

Zpětná vazba a hodnocení

Plánování efektivní výuky

23. 10. 2024 | 9:30-13:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Kurz se zaměřuje na klíčové aspekty plánování výuky, včetně správného definování výsledků učení, výběru vhodných výukových aktivit a strukturování hodiny. Účastníci se naučí, jak sladit výukové aktivity s výsledky učení a jak efektivně organizovat výuku od úvodního zahájení až po závěrečné shrnutí, aby byla maximálně efektivní a podporovala proces učení.

Plánování a příprava výuky Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Vedení výuky

Active learning: Crafting Engaging Learning Environments

21. 10. 2024 | 13:30-17:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

The workshop focuses on exploring the concept of active learning in higher education, emphasizing its significance in developing students' problem-solving skills. During the workshop, participants will be introduced to methods that will support a more interactive and student-centered learning environment.

Managing the teaching and learning process Teaching and learning planning and design

Jak dále zlepšit své pedagogické dovednosti (kurz pro pokročilé učitele)

17. 10. 2024 | 14:00-18:00

Právnická fakulta Univerzity Karlovy, nám. Curieových 7, místnost č. 38

Učitelé jsou sice neustále mezi lidmi, ale před třídou zpravidla stojí sami. Sami také své hodiny chystají a zpravidla i reflektují. O to důležitější je setkávat se s jinými učiteli a v bezpečném, otevřeném a inspirativním prostředí sdílet vlastní zkušenosti, formulovat otázky a čerpat inspiraci. V rámci tohoto půldenního programu vytvoříme vhodný prostor pro tyto otázky, zkušenosti i inspirace.

Profesní spolupráce Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Vedení výuky Zpětná vazba a hodnocení

Improve your Lesson Design: Strategies for University Educators

17. 10. 2024 | 14:00-16:00

Online

This workshop is designed to equip academic teachers with the tools and strategies needed to create cohesive and effective learning experiences. It introduces the fundamental concepts of purposeful lesson design, emphasizing the importance of clear, aligned learning outcomes.

Managing the teaching and learning process Reflective teaching and teacher professional development Teaching and learning planning and design

Cooperative learning and how to use it

16. 10. 2024 | 9:30-13:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

This course focuses on cooperative learning strategies that emphasize group collaboration and interaction among learners. Participants will learn about the basic principles and structures of cooperative learning, learn how to apply them in the classroom, and recognize common mistakes in the design of these activities.

Managing the teaching and learning process Teaching and learning planning and design

Vzdělávací program pedagogických dovedností (ZS AR 2024/2025)

14. 10. 2024 | 9:00–17:30

15. 10. 2024 | 9:00–12:30

11. 11. 2024 | 9:00–12:30

25. 11. 2024 | 13:00–16:30

Rektorát Univerzity Karlovy, Celetná 20, Praha 1 Zelená posluchárna (místnost 141)

Cílem programu je podpořit rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků vyučujících na Univerzitě Karlově. Program je určen primárně pro začínající akademické pracovníky a doktorandy Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK).

Plánování a příprava výuky Profesní spolupráce Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Vedení výuky Zpětná vazba a hodnocení

Jak pomoci studujícím se učit efektivněji?

8. 10. 2024 | 10:00–17:00

Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)

Seminář se zaměřuje na principy efektivního vzdělávání, které podporují dlouhodobé uchování a hluboké porozumění u studujících. Účastníci a účastnice se seznámí s teorií kognitivního zatížení, vybavováním a metodami aktivního učení. Praktické ukázky pomohou pedagogům a pedagožkám tyto strategie začlenit do výuky, aby zlepšili studijní výsledky studujících a rozvíjeli jejich klíčové kompetence.

Plánování a příprava výuky Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících Vedení výuky
Přejít nahoru