Vzdělávací programy
Nabídka kurzů pedagogických kompetencí vychází z Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově. Rámec identifikuje klíčové pedagogické dovednosti a znalosti a rozděluje je do šesti oblastí. Tyto oblasti zahrnují plánování a přípravu výuky, vedení výuky, podporu výuky pomocí digitálních technologií, poskytování zpětné vazby a hodnocení, profesní spolupráci a reflexi výuky a profesní rozvoj vyučujících. Každá z nich obsahuje specifické kompetence, které vyučujícím pomáhají dosáhnout efektivní výuky. Rámec slouží jako orientační mapa pro neustálé zlepšování pedagogické práce a podporu celoživotního vzdělávání učitelek a učitelů.
Nadcházející programy
Jak zvládat výmluvy
31. 1. 2025 | 9:30-13:00
Rektorát Univerzity Karlovy, Celetná 20, Praha 1 Zelená posluchárna (místnost 141) / Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Tento kurz se zaměřuje na reflexi vlastních komunikačních návyků a seznámení se s principy komunikace, které vedou studující k přijetí odpovědnosti za vlastní učení a chování. Budeme sdílet konkrétní situace, do kterých se se studenty dostáváme (například reagování na výmluvy) a v nich budeme sdílené principy zkoušet.
Jak propojit teorii a praxi prostřednictvím studentského portfolia?
5. 2. 2025 | 15:00-18:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Cílem workshopu je sdílet, jakým způsobem zavádíme studentská portfolia ve vysokoškolské výuce, jak s nimi pracujeme během studia a k čemu nám a studentům slouží při státních závěrečných zkouškách. V rámci workshopu ukážeme, jak strukturujeme a vyučujeme semináře zaměřené na tvorbu pedagogicko-psychologického portfolia.
Průvodce kolegiální návštěvou ve výuce
11. 2. 2025 | 09:00-13:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Workshop popisuje jednotlivé kroky kolegiální návštěvy ve výuce od oslovení kolegy či kolegyně, společného hledání cíle a podoby spolupráce až po poskytnutí zpětné vazby a vytvoření prostoru pro reflexi navštívené výuky.
Improve your Teaching and Learning Design with Constructive Alignment
13. 2. 2025 | 14:00-16:00
Online
This workshop is designed to equip academic teachers with the tools and strategies needed to create cohesive and effective learning experiences. It introduces the fundamental concepts of purposeful lesson design, emphasizing the importance of clear, aligned learning outcomes.
Jak dále zlepšit své pedagogické dovednosti (kurz pro pokročilé učitele)
26. 2. 2025 | 14:00-18:00
Právnická fakulta Univerzity Karlovy, nám. Curieových 7, místnost č. 38
Učitelé jsou sice neustále mezi lidmi, ale před třídou zpravidla stojí sami. Sami také své hodiny chystají a zpravidla i reflektují. O to důležitější je setkávat se s jinými učiteli a v bezpečném, otevřeném a inspirativním prostředí sdílet vlastní zkušenosti, formulovat otázky a čerpat inspiraci. V rámci tohoto půldenního programu vytvoříme vhodný prostor pro tyto otázky, zkušenosti i inspirace.
Jak poskytovat studujícím průběžnou a konstruktivní zpětnou vazbu?
6. 3. 2025 | 13:00-16:00
Online
Workshop se zabývá oblastí formativního hodnocení, kterou je poskytování zpětné vazby. Staví na výzkumných poznatcích, že konstruktivní zpětná vazba zlepšuje proces učení – vede ke zkvalitnění plánování i hodnocení výuky, motivuje studující, vede je k hlubšímu porozumění jejich učení a rozvoji metakognice a sebehodnocení.
Vzdělávací program pedagogických dovedností (LS AR 2024/2025)
10. 3. 2025 | 9:00–12:30
24. 3. 2025 | 9:00–12:30
10. 4. 2025 | 13:00–16:30
5. 5. 2025 | 9:00–12:30
19. 5. 2025 | 09:00-12:30
Rektorát Univerzity Karlovy, Celetná 20, Praha 1 Zelená posluchárna (místnost 141)
Cílem programu je podpořit rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků vyučujících na Univerzitě Karlově. Program je určen primárně pro začínající akademické pracovníky a doktorandy Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK).
Mirrors of Teaching: Reflect and Improve
11. 3. 2025 | 14:00-17:00
Online
This workshop is designed for academic teachers seeking to deepen their pedagogical practice through reflection. Participants will explore various reflective tools and techniques tailored to their teaching contexts, enabling them to critically assess and improve their teaching strategies.
Výsledky učení
12. 3. 2025 | 15:00–16:30
Online
Webinář se zaměřuje na tvorbu a ověřování výsledků učení, které zajišťují objektivní hodnocení znalostí, dovedností a postojů studentů. Účastníci a účastnice se seznámí s šesti úrovněmi vzdělávání podle Blooma a procvičí si tvorbu výsledků učení. Součástí je volně dostupný Moodle kurz.
Active learning: Crafting Engaging Learning Environments
18. 3. 2025 | 09:00-12:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, building D, 3rd floor, room D3 - cowork)
The workshop focuses on exploring the concept of active learning in higher education, emphasizing its significance in developing students' problem-solving skills. During the workshop, participants will be introduced to methods that will support a more interactive and student-centered learning environment.
Jak zařídit, aby učení studujících bylo aktivní?
25. 3. 2025 | 13:00-16:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Seminář je navržen tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění a praktické dovednosti v oblasti konstruktivistického přístupu k vysokoškolské výuce, který klade důraz na aktivní učení studujících.
Jak naplánovat efektivní výuku?
27. 3. 2025 | 13:00-16:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Kurz se zaměřuje na klíčové aspekty plánování výuky, včetně správného definování výsledků učení, výběru vhodných výukových aktivit a strukturování hodiny. Účastníci se naučí, jak sladit výukové aktivity s výsledky učení a jak efektivně organizovat výuku od úvodního zahájení až po závěrečné shrnutí, aby byla maximálně efektivní a podporovala proces učení.
Reflektivní setkání: sdílení zkušeností v bezpečném prostředí
3. 4. 2025 | 13:00-16:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Reflektivní skupina je aktivita, která umožní účastníkům sdílet a diskutovat o výuce s kolegy a kolegyněmi z jiných oborů a fakult a uplatňuje modely kolegiální podpory. Vyučující sdělují problémy, s nimiž se setkávají při výuce, a ty jsou diskutovány skupinou jejich kolegů a kolegyň.
Kooperativní učení: Společně k lepším výsledkům
8. 4. 2025 | 13:00 - 16:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Tento program se zaměřuje na strategii kooperativního učení, která klade důraz na skupinovou spolupráci a interakci mezi studujícími. Účastníci se seznámí se základními principy a strukturami kooperativního učení, naučí se je aplikovat ve výuce a rozpoznat běžné chyby při koncipování těchto aktivit.
Cooperative learning and how to use it
23. 4. 2025 | 9:00-12:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, building D, 3rd floor, room D3 - cowork)
This course focuses on cooperative learning strategies that emphasize group collaboration and interaction among learners. Participants will learn about the basic principles and structures of cooperative learning, learn how to apply them in the classroom, and recognize common mistakes in the design of these activities.
Jak na flexibilní výuku?
30. 4. 2025 | 9:30–12:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
V rámci workshopu budeme společně diskutovat základní principy flexibilního učení a přemýšlet nad možnostmi přípravy vzdělávacích programů, které studujícím umožňují různou míru flexibility.
Use and Abuse of Presentations
20. 5. 2025 | 14:00-16:00
Online
This workshop explores the effective use of presentations in academic teaching, focusing on their potential benefits and challenges. Participants will analyse how slides impact learning, uncovering the cognitive implications of their structure and use.
How to Support Teaching and Learning in Higher Education
9. 10. 2025 | 09:00-17:00
10. 10. 2025 | 9:00-12:30
20. 10. 2025 | 9:00-12:30
Kampus Hybernská (Hybernská 4, building D, 3rd floor, room D3 - cowork)
The aim of the course is to support international doctoral students of the Charles University who are relatively new to university teaching but they are expected to teach within this academic year. This course will provide basic understanding of the principles of learning and offer practical teaching strategies in various settings.
Uplynulé programy
Vedení studujících k odpovědnosti a samostatnosti
6. 12. 2024 | 9:30-13:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Tento program se zaměřuje na strategie vedení studujících k odpovědnosti a samostatnosti. Účastníci se seznámí s tím, jak je možné tyto strategie používat během výuky. Konkrétně se budeme věnovat nastavování pravidel, reagování na zažité normy chování a vědomou práci s vývojem vztahů.
Researchers as Educators: Strategies for Effective University Teaching
27. 11. 2024 | 13:00-16:00
Online
The workshop aims to equip researchers with the essential skills needed to be effective educators in a university setting. Participants will focus on developing teaching strategies, engaging students effectively, and adapting their research expertise to create impactful learning experiences.
Jak pomoci studujícím se učit efektivněji?
8. 10. 2024 | 10:00–17:00
Kampus Hybernská (Hybernská 4, budova D, 3. patro, místnost D3 - cowork)
Seminář se zaměřuje na principy efektivního vzdělávání, které podporují dlouhodobé uchování a hluboké porozumění u studujících. Účastníci a účastnice se seznámí s teorií kognitivního zatížení, vybavováním a metodami aktivního učení. Praktické ukázky pomohou pedagogům a pedagožkám tyto strategie začlenit do výuky, aby zlepšili studijní výsledky studujících a rozvíjeli jejich klíčové kompetence.